Sabtu, 15 Februari 2014

Jeju Island South Korea

Wilayah Jeju atau Jeju-do adalah satu-satunya wilayah pemerintahan sendiri khas di negara Korea Selatan. Wilayah ini terletak di Pulau Jejuiaitu di selatan wilayah Jeolla Selatan. Ibu kotanya ialah Bandaraya Jeju. Wilayah ini dahulunya adalah sebahagian daripada wilayah Jeolla Selatansebelum ia berpisah pada tahun 1946.
Dialek yang digunakan di wilayah ini ialah loghat Jeju. Dialek ini sangat berbeza dengan dialek di bahagian tanah besar Korea dan ia sangat menyerupai bahasa Jepun. Ini disebabkan oleh hubungan kebudayaan dan sejarah yang sangat erat dengan Jepun pada masa dahulu

Bahagian Pentadbiran

Sehingga tahun 2005, Wilayah Jeju terbahagi kepada dua buah bandar raya (시, si) iaitu Jeju dan Seogwipo serta dua buah kaunti (군, gun) iaituBukjeju (Utara Jeju) dan Namjeju (Selatan Jeju). Dua bandar raya tersebut dibahagikan lagi kepada 31 buah kejiranan (dong) dan 2 kaunti itu pula dibahagi kepada 7 buah pekan (읍, eup) dan 5 daerah (myeon). Pekan dan daerah tadi dibahagi lagi kepada 551 buah kampung (ri).
Pada tahun 2005, dua buah kaunti dalam wilayah ini iaitu Bukjeju dan Namjeju telah dicantumkan kepada bandaraya Jeju dan Seogwipo masing-masing hasil daripada pungutan suara terhadap penduduk Jeju.
Peta#NamaHangul / HanjaBil. penduduk (2010)Jenis pentadbiran
Jeju-do sub map.png
1Bandaraya Jeju제주시 / 濟州市401,192Bandar raya
2Bandaraya Seogwipo서귀포시 / 西歸浦市130,713
Fail:Jeju SK.png

File:Jeju Island.jpg
Jeju Island South Korea


Halla Mountain in Jeju

File:Jungmun Daepo Columnar Joints with waves crashing.jpg
Wave Crashing on Jeju Island

File:Waterfall on Jeju Island, Korea.jpg
Cheonjiyeon Waterfall on Jeju Island

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Disini pun ada cerita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...